iPad Mentorere på slap line 2

(Lavet i Gimp)

På iPad Mentorenes kursus 2, arbejdede vi hovedsageligt med tre forskellige apps.

 

1: Den allerede kendte - Explain Everything

Kort sagt er det her du filmer dine præsentationer. Det er her du kan gennemgå noget stof, optage dine kommentarer, og sende det til eleverne som en film. Programmet indeholder nogle værktøjer såsom "pegepind", så eleverne kan følge dine forklaringer.

2: Den lidt mere tørre - iFiles

Denne app bruges kort sagt til -Filhåndtering på din iPad. Gem dine keynotes her, send dem til Dropbox, Webdaw eller endda til en anden iPad via Bluetooth.

3: Den "nye" - Nearpod

Forestil dig et klasseværelse uden Smartboard eller projector! - Hvordan skal dine elever se dine præsentationer? - Med Nearpod! ...og det er bare en funktion ud af flere denne app kan tilbyde.

Disse apps vil der derfor komme en gennemgang af her i denne artikel.

explain-everything1

Explain Everything

iFiles-copy1

Ifiles

Nearpod1

Nearpod

iFiles

Her er det kort sagt at du gemmer dine dokumenter og præsentationer. Når din Keynote er færdig , vælger du "del og udskriv", herefter "åbn i andet program", vælger filformat (keynotepræsentation eller .pdf) og vælger åbn med iFiles.

Din præsentation åbner nu, vælger du "Close", lukker den. Men nu er den gemt i Home i iFiles.

Ved at holde fingeren på den gemte fil, får du nu flere valgmuligheder, vælger du "move" kan den flyttes til en anden mappe til f.eks dine præsentationer.

Via iFiles kan du have kontakt til Dropbox, Box, Webdav og lign. programmer.

Men det er også muligt at sende via bluetooth til anden iPad. Hold fingeren på din fil, vælg bluetooth i menuen - bare sørg for at bluetooth er aktiv på begge iPads. Dette gøres i "Indstillinger".

 

 KLADDE....artikel kommer snarest

Vi stiftede også bekendtskab med programmet "Nearpod", som er et ret interessant program, når hele klassen sidder med iPads. Det minder en smule om Voicethread, som ligger på skoletube. Kort sagt kan man smide ens eget skærmbillede ud på elevernes skærme. 

F.eks et kunstbillede, et digt eller lign. og bede eleverne forholde sig til det og give deres fortolkning, som du så modtager på din iPad, og i plenum kan gennemgå på klassen.  Elevernes svar kan herved være anonyme. Men der er også flere andre muligheder med programmet, som jeg vil beskrive her eller i den næste artikel fra dette kursusforløb.

Om forfatteren

Profile photo of Casper Albertsen

Casper Albertsen har skrevet 42 artikler for IT-vejlederens blog

Lærer og IT-vejleder ved Erritsø Fællesskole og ivrig blogger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

HTML JAVA

Hej