iPad Mentorere på slap line…

På vores første iPad Mentorkursus arbejdede vi med still billeder og film. Her er to opgave eksempler I kan gøre brug af i egen undervisning.

MentorGimpipad

 

Den første er ret simpel, og den er lige til at gå til med jeres elever.

 Still-billeder/Storyboard

Opgave. en person går ind af en dør og bliver overrasket over noget!

 

Tag hertil  5 still-billeder, med iPad’en, der fortæller den historie, fantasien er fri.

Brug Keynote på iPad til at fremvise de 5 billeder/jeres historie.

 

Billede1 Billede2 Billede3 Billede4 Billede5

Hvorvidt vi selv løste opgaven helt korrekt, tjaaa ? – Ihvertfald fik vi sat billeder på en lille historie.

Opgaven var enkel, og når man tænker sig lidt om, og får lavet nogle close up billeder, så har man faktisk lavet “storyboarded” til en scene.

Hertil kan man sige – at når eleverne skal lave en film, så bed dem om at lave still billeder af deres scener, så har de en klar visuel forestilling af deres kameravinkler, inden de begynder at filme – og endnu vigtigere de begynder at tænke over hvordan, de placerer kameraet, så de ikke kun filmer i fuldtotal, og derved filmer at teaterstykke.
En anden fordel er også, at man nemt og hurtigt kan flytte rundt på billederne, hvis man vil ændre lidt i “historiens” gang.

 

Filmopgaven. (2 timer til rådighed)

Den næste opgave vi blev stillet, var at lave en reklamefilm. Vi fik udleveret et produkt, som Jacob Steensig havde købt i en Tiger butik.

Hvad produktet er fremgår af vores film….den måtte vare 45 sek. – Her fejlede vi også.

 

 

Til filmen har vi brugt flg. apps/programmer på iPad’en

Action Movie: Med denne app lavede vi scenen med tysklærens bil.

Garage band: Her lavede Jan Musikken til filmen.

Video Fx live: Dette program gav os mulighed for at lægge en tekst (75 reichmark) på et filmklip. klippet optages her, gemmes i kamerarullen, hvor iMovie kan hente det.

iCabMobile: Giver adgang til f.eks Youtube, og gør at vi kan hente et afsnit TV-BIXEN, som vi bruger til intro i filmen.

iMovie: Her samler vi alle klip og redigerer dem. Det er også her vi lægger speak og musik på filmen.

 

Når man arbejder med forskellige apps, betyder det også, at man kan arbejde på flere iPads på samme tid.

Til optagelserne snød vi lidt. Vi optog med en iPhone (bedre kamera) i stedet for iPad’en.

For at overfører filer brugte vi et kabel.

 

Hilsen Mentorene MentorGimpipad

Martin, Søren, Jan og Casper

 

 

 

Om forfatteren

Casper Albertsen har skrevet 42 artikler for IT-vejlederens blog

Lærer og IT-vejleder ved Erritsø Fællesskole og ivrig blogger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

HTML JAVA

Hej